Aquesta constel·lació escriu una mica la teva història, funciona com una retrospectiva. De quina manera s’han escollit les obres que la composen?
Una retrospectiva seria una cosa amb un recorregut més llarg, i una constel·lació, com volia l’Àngels Margarit (la directora del Mercat), és un grup d’obres, simultàniament mostrades i sense jerarquia cronològica entre elles. L’Àngels també volia estendre’s per la ciutat i és així que apareix Pablo Martínez (cap de programes del MACBA) i el MACBA; decidim presentar altres dos treballs allà i organitzar una conversació entre nosaltres tres.
Panoramix (1993-2003) pot ser un centre neuràlgic de la Constel·lació. Es veurà al Mercat i reuneix les tres primeres sèries de Peces distingides, entre 1993 i l’any 2000, on durant tres hores estic sola a escena amb el públic… L’Àngels ho va veure a Berlín l’estiu de 2017, perquè ho vaig remuntar per a la retrospectiva que vaig tenir a Tanz im August, i ens va semblar fonamental portar-la; una gran part d’aquestes primeres Peces distingides dels 90 no es van veure a Barcelona en la seva època. També pensem en algunes instal·lacions en vídeo importants en la meva trajectòria, com Despliegue (2001), la meva primera gran instal·lació, i Mariachi 17 (2009), una pel·lícula que, tot i ser més tardana, la considero seminal, ja que negocia entre allò escenogràfic, coreogràfic i cinematogràfic, i és quelcom que em segueix interesant profundament; la “poètica transversal” té cada cop més sentit per a mi, concretament i metafòricament parlant. Després, pensem en dos treballs en vídeo que porten música de Carles Santos. Un, Another pa amb tomàquet (2002), amb fragments de Belmonte (1988), una peça de Gelabert/Azzopardi que em va impactar molt en el seu moment, i l’altre un vídeo més fosc, amb un Santos al piano, ja a l’any 2014, magníficament minimalista, que vaig titular Beware of Imitations!.
Després, al MACBA, presentarem una performance, Pièce distinguée 45 (2016), que faig amb Juan Loriente i que per a aquells que no van poder veure Another Distinguée 2016 al Mercat l’any 2017, pot ser un mos preciós. També presentarem FILM NOIR 2014-2017, una pel·lícula sobre els extres en les grans produccions de cinema; un tema que m’interessa molt encara. Per acabar, Laughing Hole, 2006, una performance de sis hores, amb les ballarines Tamara Alegre, Ruth Childs i Olivia Csiky Trnka i el músic Fernando de Miguel, especialment requerida per l’Àngels Margarit per la seva intensitat física i política, i perquè encara avui fa ressò.
Encara ara?
La peça fa referència en concret a la presó de Guantánamo, a la guerra d’Irak, però per mitjà del riure i el text escrit, es travessa de allò polític a allò personal, sense ordre, brutalment… també a l’empresonament il·legal que s’exerceix directament des del poder a qualsevol part del món avui, inclús en allò domèstic. És violenta i molt dura de fer. Després de més de 10 anys, els components del càsting original vam haver de parar, ja no podíem més, estàvem exhaustes de riure! La dansa i el nostre coneixement corporal ens permetien domesticar la violència que s’exercia sobre el cos i fins i tot fer-ne ús com un creixement més. És un treball que adoro, amb Laughing Hole vaig poder afirmar la transversalitat de les disciplines artístiques, ell que és política i el que és personal, allò abstracte i allò concret de les coses.
I per a l’espectador?
L’espectador mai és un de sol, son milers, i no sé que els hi passa. Hi ha gent que es queda les 6 hores quieta en el mateix punt, altres aguanten un minut i després se’n van, i entre aquests dos extrems estan tots els altres. En realitat, l’espectador està a la mateixa posició que les intèrprets: en aquest forat fosc sense escapatòria. Un amic m’explicava que, a la presó de Guantánamo, riure és l’única cosa que els permet comunicar-se i generar algun tipus d’optimisme…
Les teves obres sempre han tingut un doble tall, de crueltat i de fina ironia
Mai saps quan comences a aprendre, ni quan comences a afirmar.
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-altres | 1 year | Description is currently not available. |
cookielawinfo-checkbox-rendiment | 1 year | Description is currently not available. |
ppc_last_visited_page | 1 hour | Description is currently not available. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
v1st | 1 year 1 month 1 day | The v1st cookie is set by TripAdvisor to collect details about how visitors use the website, by displaying user reviews, awards and information received on the TripAdvisor community. |
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |