Des de sempre, l’amenaça colonialista, aquella donada per la intrusió «de l’altre» en el territori propi, ha estat una de les preocupacions més grans en les societats humanes. Més encara en el suposat cas d’una invasió per part d’una civilització ja no només desconeguda sinó provinent d’altres mons. Amb els avenços tecnològics, l’amenaça procedent de l’espai ha esdevingut en una situació futura més que probable i gairebé tangible, que ha donat peu a una incomptable varietat de materials gràfics i literaris, instal·lats ja en l’imaginari col·lectiu.
La paraula ovni fa al·lusió a l’arquetip d’aquesta amenaça provocada per la invasió extraterrestre, i el títol d’aquesta peça se serveix d’aquesta imatge d’aparició fugaç i estranya d’un cos desconegut procedent de l’espai per activar en escena una semiòtica visual al voltant dels objectes.
La provocació es manifesta en la dicotomia que emergeix entre l’imaginari d’excepcionalitat que suggereix el títol de l’obra, en contraposició amb els elements que, mitjançant un procés d’acumulació, es presenten en escena. Aquests configuren un repertori d’objectes petits, quotidians, previsibles, banals i amb valor escàs, dissenyats per fallar sota el càlcul de l’obsolescència programada, objectes que es reprodueixen a gran escala a tot el món dia rere dia i que configuren el paisatge visual de pobles i ciutats on viu una gran majoria dels individus d’aquest planeta. Un planeta, el nostre, ocupat ja per una vasta tribu de cossos inanimats, sens ànima, vibrants i sorollosos; fets de plàstic, fibres sintètiques, làtex, alumini, plom, altres metalls i compostos químics que, paradoxalment, trigaran a desaparèixer d’aquest món molt més que els cossos (i els noms) dels seus creadors.
Els objectes, entesos com a eines, s’han anat perfeccionant al llarg del temps, han augmentat en quantitat i varietat i, en teoria, han estat concebuts per servir-nos i fer-nos la vida més fàcil. Tanmateix, si en un principi les eines van ser pensades com una prolongació de la mà, ara l’evolució tècnica els ha atorgat un lloc dins la categoria d’objectes fonamentals i, en alguns casos, fins i tot de culte. Com vedells d’or, han abandonat el territori del que és merament utilitari per ocupar amb tota llibertat el món de les idees, i d’aquesta manera esdevenen imatges abstractes que ens sedueixen amb la seva especulació.
Sota aquests supòsits de deliri material, O.V.N.I. es planteja com una obra de dansa que interroga sobre quin és el lloc del cos i sobre la seva utilitat com a màquina orgànica, estructura sensible per relacionar-se amb l’entorn i matèria degradable que ens acompanya des del naixement fins a la mort.
L’obra comença posant en marxa un dispositiu efectista i fotogràfic, gairebé promocional, d’associacions visuals entre objectes i la seva relació funcional amb el cos humà. Ràpidament, aquest vincle persona-objecte s’altera per iniciar un relat més confús i tens que fluctua entre la simbiosi i l’enfrontament entre cossos de naturalesa diferent. L’escena, en un principi concebuda sota una lògica expositiva, aviat esdevé un camp de batalla on es van acumulant runam, moviments convulsos, paraules i gestos residuals i incomplets: deixalles escampades d’alguna cosa que havia estat unitat, impulsades ara cap al buit, abduïdes, condemnades a continuar existint a la recerca d’una nova raó de ser.
La incògnita que desenfunda O.V.N.I. no rau tant en la utilitat dels objectes com a necessaris o no, sinó en la seva sobreproducció; aquesta maquinària incontenible i desfermada que no para d’escopir aparells i gadgets i que, com una onada devastadora, ofega tot traç natural de la nostra existència en ocupar el nostre espai vital.
Tanya Beyeler
El col·lectiu BIG BOUNCERS presenta O.V.N.I. al Mercat de les Flors de l’11 al 13 d’abril de 2019
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-altres | 1 year | Description is currently not available. |
cookielawinfo-checkbox-rendiment | 1 year | Description is currently not available. |
ppc_last_visited_page | 1 hour | Description is currently not available. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
v1st | 1 year 1 month 1 day | The v1st cookie is set by TripAdvisor to collect details about how visitors use the website, by displaying user reviews, awards and information received on the TripAdvisor community. |
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |