”La refulgente y silenciosa quietud del placer estético es el instante en el que la suprema cualidad de la belleza, el claro esplendor de la imagen estética, es aprehendido luminosamente por la mente sobrecogida por su completitud y fascinada por su armonía: un estado espiritual muy similar a la condición cardíaca que el fisiólogo italiano Luigi Galvani, con una frase casi tan hermosa como la de Shelley , llamó el encantamiento del corazón“
… Retrat de l’artista adolescent de J Joyce,(1916) a Las extensiones exteriores del espacio interior de Joseph Cambpell (1986,2013).
Autor: Ester Vendrell i Sales
Música i dansa són expressions de l’ésser humà i llenguatges autònoms però s’interrelacionen des d’un origen remot. La dansa, majoritàriament, es dóna acompanyada de la música, ja sigui per la percussió del propi cos, la veu humana o dels instruments. Música i dansa han dialogat al llarg de la història de la humanitat en contextos socials i culturals diferents: sagrats o profans, festius o cerimonials, públics o privats. Música i dansa s’han relacionat de manera interdependent, contraposada, coincident o fusionant-se. Comparteixen el ritme com una pulsió interna i la melodia com a mitjà expressiu. Ambdues són manifestacions de la humanitat que expressen de manera abstracta emocions i pensaments, i ho fan encarnant-se, ja sigui a través de la veu o el cos en moviment. La veu i la dansa es consideren extensions exteriors de la dimensió interior del ser i, com a arts, són miralls que activen el trànsit entre l’àmbit interior i exterior.
En el context de la globalització , també cultural, una proposta de diàleg artístic entre música i dansa és també un diàleg entre tradicions culturals i trajectòries personals, però sobretot un diàleg entre ànimes. Un encontre que aporta possibilitats d’experimentació, juxtaposició, confusió però també, i per sobre de tot, comunió.
Que el context poètic de Pina Bausch fos l’espai originari de trobada i confluència entre la música de Ferran Savall i la dansa de Shantala Shivalingappa en Solo formant part de l’espectacle Namasya girant arreu del món, no és casual. La màxima de Pina “m’importa allò que mou les persones i no tant com es mouen” ens parla ja d’afinitats, de recerques comunes, de territoris compartits. Per tant, contextualitza punts de partida, camins d’exploració i ports d’arribada: expressivitat, llibertat i sensibilitat humana, aspectes de l’expressió artística que Ferran Savall i Shantala Shivalingappa han compartit en diferents encontres.
A Impro conflueixen a escena bagatges i trajectòries de densitat, avalades per la tradició d’orient i d’occident, però obertes al present, a l’aquí i l’ara, tot permetent transferències, contaminacions i coincidències. Shantala Shivalingappa, Ferran Savall i els músics que l’acompanyen, Driss el Maloumi, Jordi Gaspar, David Mayoral i Nedyalko Nedyalkov, són ànimes transitant per un camí comú i universal de tot creador: la intuïció. Intuïció entesa com aquell territori del coneixement per la via directa de l’immediat , que brolla de l’interior, sense interferència deductiva i que és territori prioritari de l’art a diferència del camí de la raó i la via de l’intel·lecte i la paraula. I és per això que la percepció i el canal dels sentits -prioritàriament la vista, l’oïda i l’empatia kinestèsica- se’ns presenten com els mitjans per endinsar-nos a Impro.
La veu de Ferran Savall, voluntàriament no articulada en paraules, sorgida d’exploracions i de l’endinsament en terrenys i sonoritats reconegudes que fluctuen pel jazz, el soul, la bossa nova i la música d’arrel tradicional, genera un paisatge emocional i sensible. Shantala Shivalingappa pren la música com a saba per jugar i dialogar a partir de la seva dansa tant personal , suma de la tradició sagrada de l’Índia –el Kuchipudi- però lliure i plena de préstecs d’altres influències. En ella convergeixen l’abstracció pura de la dansa, a través del ritme, i l’expressivitat a partir del moviment dels braços, les mans i el torç. Una dansa imbuïda de transcendència on moviment, música i paraula formen una tríade inseparable, segons el Natya Sastra.
La música actua doncs com la veu interior, com aquella vibració que impregna el cos de Shantala. I la bellesa de la forma resultant no és més que l’encarnació de cos, ment i esperit. I és en ella mateixa una forma de ioga, d’unió, ja que com bé afirma J. Campbell –en boca de la ballarina i coreògrafa Jean Erdman– “la via del místic i la de l’artista s’assemblen, amb la diferència que el místic no la té per ofici”.
Què ens proposen doncs aquests artistes en escena? Ens conviden a compartir aquesta intuïció com una gran “inspiració”, ens mouen a incorporar la bellesa per il·luminar els sentits, aturar la ment i encisar el cor.
SHANTALA SHIVALINGAPPA / FERRAN SAVALL presenta Impro Sharana. Del 12 al 14 de desembre
Videografia
(Post show talk de ShantalaShivalingappa al Jacob’sPillow Festival, Juliol 2013)
https://www.youtube.com/watch?v=uY2V5ozN3Pc
ShantalaShivalingappa i Ferran Savall a Bhavana al Festival Divinamente.
https://www.youtube.com/watch?v=3Q6BxSxr56k
(Mayte Martin y Belen Maya, a La tarara, 1998)
https://www.youtube.com/watch?v=1NMYy58djs0
Torobaka de Akram Kahn i Israel Galvan. ( Trailer)
https://www.youtube.com/watch?v=L0sU671mIVg
SavithaSastry Actuació de Baratha Nathyam.
https://www.youtube.com/watch?v=SgiLOzFQh14
Cloud Gate Company, Songs of wanderers.
https://www.youtube.com/watch?v=Lg6PrDRuVqc
Ma d’Akram Khan Dance Company
https://www.youtube.com/watch?v=6YvsV0iBkb0
Bibliografia
Narayan,Shoyana( 2005); TheSterling Book of indianClassical Dance .SterlingPublishers.
Campbell, Joseph( 1985); Las extensionesexteriores del espacio interior.Atalanta.2013 (edició castellana).
Coomaraswamy,Ananda K. (2006). La danza de Shiva.Siruela.
BharathaMuni (?);NatyaSastra .A teatrise on Hindu Dramaturgy and Histrionics. Ed. Royal AsiaticSociety of Bengal.
Leigh Foster, Susan ( 2010); Choreographing Empathy. Kinesthesia in Performance. Routledge.
Linkografia:
http://shantalashivalingappa.com/kuchipudi/
https://jambudveep.files.wordpress.com/2012/03/natyashastra.pdf
http://www.aahaarya.org/kuchipudi.html
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-altres | 1 year | Description is currently not available. |
cookielawinfo-checkbox-rendiment | 1 year | Description is currently not available. |
ppc_last_visited_page | 1 hour | Description is currently not available. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
v1st | 1 year 1 month 1 day | The v1st cookie is set by TripAdvisor to collect details about how visitors use the website, by displaying user reviews, awards and information received on the TripAdvisor community. |
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |