Aprenem de maneres ben estranyes: més lluny de l’acadèmica que de la casualitat i més a prop de l’amor que de l’esforç. I és així que Thomas Hauert va assistir amb a penes cinc anys a un espectacle de Holiday on Ice i va decidir que volia ballar. I bé que ho va fer! No va parar de ballar i d’improvisar des d’aquell moment, primer a la seva habitació amb la porta tancada, després a l’estudi i, finalment, amb els seus ballarins i amb estudiants d’arreu del món. Que l’espectacle sobre gel més multitudinari de la història pugui ser el germen d’un llenguatge abstracte i delicat com el de Thomas Hauert és un misteri i la mostra que les casualitats poden convertir-se en motors vitals.
Però abans de formar-se en dansa, Hauert va fer la carrera de magisteri perquè li oferia una formació en música i dansa molt important (no és així al nostre país, malauradament) sense haver-se d’enfrontar als prejudicis que els seus pares sentien per l’escena. Va deixar la seva Suïssa natal per finalment estudiar dansa, primer a Holanda i més tard a Bèlgica, on l’any 1997 va fundar la seva pròpia companyia amb un nom que desvelava de bell antuvi una mirada científica enfocada cap a la pròpia animalitat humana, Zoo. L’interès de Hauert pel funcionament del cos inclou la consciència i l’ànima ja que, per a ell, tot és el resultat de la mateixa fisiologia, i la principal expressió de la qual es troba en la intuïció. Aquest múscul invisible que tot ho toca és el que s’ha dedicat a exercitar a través d’improvisacions, tant com a eina d’aprenentatge i autoaprenentatge -element bàsic de la seva formació i mestratge- com de composició. Perquè no és a través de parlar que s’aprèn a patinar -ni a ballar- sinó practicant.
Hauert obliga l’espectador a exercitar un moviment ocular alternant lupa i telescopi per copsar la visió organicista que no només aplica als cossos individuals, sinó també als conjunts de ballarins i a la societat on s’inscriuen, organismes dins d’organismes, dins d’organismes. La seva implicació crea comunitat allà on sigui, i viatja a desenes de països, com el nostre, repetidament. La primera vegada fou l’any 2005 a la ciutat de Terrassa com a part del festival Tensdansa, aleshores dirigit per Àngels Margarit. Hi va ballar Modify, un calidoscopi dinàmic de colors àcids i música barroca. El 2007 aterrava al Mercat de les Flors amb Walking Oscar, una peça cosida per la lliure associació d’idees, i l’any següent hi tornà amb Accords, una complexa estructura musical emmirallada de forma precisa en diferents parts del cos. Després va venir la col·laboració creativa amb Àngels Margarit a From B to B, estrenada el 2011 i que va rebre el Premi de la Dansa Suïssa. Màrius Serra n’era el mestre de cerimònies enigmístic i Joan Saura va editar la música del viatge d’una ciutat a l’altra, d’un nom a l’altre, sense més narració que la combinació atzarosa de frases coreogràfiques i lletres de l’abecedari.
Des que l’any 2013 fou anomenat cap del Departament de Dansa de La Manufacture a Lausanne, els seus viatges a Barcelona han agafat un caire més pedagògic, disseminant les seves eines de composició instantània a través de m.a.p. (Mudances Aula Pedagògica) a Bugé, a La Caldera i a l’estudi d’Avelina Argüelles o, tot just el setembre passat, a l’Institut del Teatre. Així ha anat creant cada cop més adeptes, ballarins atrets per la complexitat i precisió del seu llenguatge, que troben que la seva proposta els fa millorar habilitats motrius, recursos compositius i capacitat perceptiva. Hereu de les idees de Steve Paxton respecte a la capacitat de la dansa per recuperar les habilitats i autonomia d’un cos natural, in-civilitzat, Hauert basa el seu ensenyament en des-aprendre les formes concretes i previsibles que cada tècnica esculpeix en el cos del ballarí, i així recuperar-ne les infinites possibilitats originals.
Aquesta anti-tècnica d’estètica neutra i potència alliberadora va animar un grup heterogeni de ballarins a proposar-li d’estrenar companyia amb una creació conjunta. Eren Cecilia Colacrai, Natalia Jiménez Gallardo, Mireia de Querol, Iris Heitzinger, Xavi Moreno, Federica Porello i Anna Rubirola, el col·lectiu la Bolsa, i l’obra amb què es van donar a conèixer al Festival Grec 2015, La mesura del desordre, enguany es veurà al festival La Chaux de Fonds de Suïssa i a la Biennal de Lyon. Però també podem identificar ressonàncies del seu mestratge als estols de Roser López Espinosa, al maquinisme orgànic de Guy Nader i Maria Campos, al joc de conseqüències surrealistes de les Big Bouncers o a la musicalitat encarnada d’Albert Quesada.
És veritat que algunes de les característiques del llenguatge de Hauert són ben senzilles i naturals: els unísons, el lideratge compartit d’una manada, els desplaçaments simples com córrer o caminar per generar figures geomètriques que van transformant-se o rotant. I també és veritat que a La Valse, el vídeo-dansa de Thierry de Mey amb música de Ravel i coreografia de Hauert, els cossos dels ballarins semblen impulsats per un cop de vent que afecta tot el conjunt però a cadascun d’una manera diferent. Diries que estan lliscant per damunt del terra, com patinant més que ballant.
Bàrbara Raubert
La CONSTEL·LACIÓ HAUERT té lloc al Mercat de les Flors del 3 al 10 de març de 2018
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-altres | 1 year | Description is currently not available. |
cookielawinfo-checkbox-rendiment | 1 year | Description is currently not available. |
ppc_last_visited_page | 1 hour | Description is currently not available. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
v1st | 1 year 1 month 1 day | The v1st cookie is set by TripAdvisor to collect details about how visitors use the website, by displaying user reviews, awards and information received on the TripAdvisor community. |
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |