I wanted you. And I was looking for you.
But I couldn’t find you.
I wanted you. And I was looking for you all day.
But I couldn’t find you. I couldn’t find you.
You’re walking. And you don’t always realize it,
but you’re always falling.
With each step you fall forward slightly.
And then catch yourself from falling.
Over and over, you’re falling.
And then catching yourself from falling.
And this is how you can be walking and falling
at the same time.
Laurie Anderson,“Walking & Falling”
Hablemos primero sobre el trabajo corporal de este actor. La inestabilidad del equilibrio es la base de su trabajo. Este hombre rudo juega con el equilibrio y con el desequilibrio de las cosas. Pero también con el equilibrio de su propio cuerpo. Y en ambos casos asume un riesgo.
Por eso, preguntémonos sobre dos cosas. Primero: ¿qué significa riesgo? Y luego, una pregunta interesante, ¿cómo se equilibra un cuerpo?
El riesgo
El concepto de riesgo se utiliza para calificar una práctica por ejemplo deportiva, o una práctica artística como en este caso, que tiene un cierto grado de incertidumbre. Un riesgo indica la probabilidad de un accidente grave producido en el curso de esa actividad. Pero en un espectáculo, como aquí, en Rudo, el riesgo se manifiesta de diferentes maneras. Por un lado, el riesgo se juega en la escena física, y aparece como peligro para aquel que realiza la acción, y, por otra parte, aparece en la escena imaginaria, que recae principalmente en aquel que imagina lo que puede pasar, es decir, en la cabeza y en la emoción del espectador. Por eso, cuando el actor da un salto, el espectador tiene un sobresalto. Y las dos cosas están relacionadas, pero suceden de manera diferente.
El equilibrio.
Y ahora la otra pregunta, ¿cómo se equilibra un funámbulo? Para averiguarlo debemos, en primer lugar, conocer las leyes que rigen el equilibrio del cuerpo humano. Y debemos pensarlo no sólo en el contexto de riesgo, sino sobre todo en el contexto cotidiano. Principalmente porque el estado de reposo y de pleno equilibro, en realidad, no lo consigue ningún cuerpo humano. El cuerpo está siempre en movimiento. Aunque sea de modo imperceptible. Está en constante readaptación de su centro y de sus apoyos, y va cambiando la relación entre sus partes componentes.
Todo movimiento es una alteración del equilibrio. El desequilibrio es la causa del movimiento. El caminar es un ejemplo simple de este principio. ¿Os habéis preguntado cómo se camina? Pues para contestarlo correctamente debemos comprender que no son los músculos o los soportes, o las apoyaturas (las extremidades, por ejemplo) lo que ponen el cuerpo en movimiento, sino al revés: Es un movimiento, o un desplazamiento de la masa del cuerpo lo que provoca la adaptación de los apoyos (las piernas y los pies). Los movimientos del cuerpo son en realidad caídas que el cuerpo va reatrapando antes del caer del todo.
Observando el cuerpo en movimiento, pero también observándolo en la quietud, podemos comprobar que el cuerpo nunca está en equilibrio estable. Está atrapado en constante desequilibrio. La caída es el límite de esta inestabilidad. Ese es el peligro. Y es con la caída con la que este Rudo juega.
Víctor Molina
Bibliografía
Baudrillard, Jean, El paroxista indiferente: conversaciones con Philippe Petit. Anagrama ed. Barcelona, 1998
Genet, Jean. Le funambule. Ed. Gallimard, Paris, 2010.
Kleist, Heinrich Von. Sobre el teatro de marionetas. Y otros ensayos de arte y filosofía. Ed. Hiperión. Madrid, 1998.
Neuman, Andrés, El equilibrista. (Aforismos y microensayos). Ed. Acantilado. Barcelona, 2005.
Petit, Philippe, Traité du funambulisme. Actes-Sud, Paris, 1997 (2ª ed. 2009.)
Films
Marsh, James, Man on wire. Magnolia Picture. UK, 2008.
Rpussel, Benoît, A movement in time and space. Robert Wilson / Isabelle Huppert. PCT. Cinéma Martigny, 1993.
Schmidt, Daniel, The written face. TC Film, Zürich, 2004.
Linkografia
https://vimeo.com/96779122 (trailer de Rudo).
https://youtu.be/ozLsqYlZuzQ (funámbulo)
Cia MANOLO ALCÁNTARA presenta Rudo en el Mercat de les Flors el 21 y 22 de marzo.
Cia MANOLO ALCÁNTARA presenta Rudo (funcions per a escoles). 19 i 20 de març
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-altres | 1 year | Description is currently not available. |
cookielawinfo-checkbox-rendiment | 1 year | Description is currently not available. |
ppc_last_visited_page | 1 hour | Description is currently not available. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 5 months 27 days | Description is currently not available. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos. |
yt.innertube::nextId | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 1 year 1 month 4 days | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
Cookie | Duració | Descripció |
---|---|---|
v1st | 1 year 1 month 1 day | The v1st cookie is set by TripAdvisor to collect details about how visitors use the website, by displaying user reviews, awards and information received on the TripAdvisor community. |
wp-wpml_current_language | session | WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings. |